آخرین آپدیت: 24 بهمن 1402 ساعت: 13:49

مقدمه

ورق‌های برش خورده، یکی از فنون و فرآیندهای حائز اهمیت در صنعت فلزکاری، فولادی و ساخت و ساز می‌باشد، که به وسیلهٔ تکنولوژی‌های پیشرفته و ماشین‌ آلات قدرتمند به اجرا درمی‌آید. در این فرآیند، می‌توانید فلزات و فولادها را به صورت صاف و متناسب با نیازهای بکار رفته‌ی نهایی شکل بدهید و همچنین امکان ساخت و تولید قطعات دقیق و با کیفیت را فراهم می‌کند. یک ورق فلزی را توسط یک ماشین برش می‌دهند و در ابتدا طرح یا الگوی مورد نظر را روی ورق‌های فلزی و فولادی پیاده می‌کنند.

ورق‌های برش خورده چیست؟

ورق‌های برش خورده یکی از رایج ترین محصولات فولادی مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف است. ورق برش خورده به صورت ماده اولیه تختال اسلب با نورد گرم تولید می‌شود. ورق‌ برش خورده عموما از نوع ورق سیاه و ورق ST52 و دیگر ورق‌های سیاه هستند، که با روش پلاسما و هوا برش و گیوتین برش داده می شوند. این ورق‌‌های فولادی در صنایع ساختمان‌سازی، صنعت خودرو سازی، ساخت کشتی، ساخت لوازم خانگی، پل‌سازی و سازه‌های عظیم و همچنین ساخت مخزن‌های بزرگ و تانکرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق برشی از نظر جنس، استاندارد ساخت و ابعاد در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

معمولا این محصولات به دو صورت برش خورده(رول) یا فابریک به بازار عرضه شده و به فروش می‌رسند. تفاوت ورق‌ برش خورده با فابریک در این است که ورق فابریک از همان ابتدای امر در سایز و ابعاد مشخص و استاندارد در کارخانه تولید می‌شود. به همین دلیل شکستگی و کج شدگی ندارد و کاملا صاف و یکدست آماده مصرف است. حال آنکه ورق‌‌های برشی ورق‌هایی هستند که طول معینی ندارند و مانند کلافی پیچیده شده تولید می‌شوند.

ورق st52

ورق st52

ویژگی و مشخصات ورق برش خورده

ورق‌های برش خورده، از جمله محصولاتی می‌باشد، که در فرآیند برش فلزات ساخته می‌شوند و از ویژگی و مشخصات خاصی برخوردار است، که باعث تمایز آن از سایر ورق‌های فلزی و فولادی می‌شود. ضخامت‌های متنوع، جنس مواد، سطح و کیفیت برش، ابعاد و اندازه‌ها، دقت و توانایی شکل دهی از جمله ویژگی و مشخصات ورق برش خورده می‌باشد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع و کاربرد ورق برشی آشنا کنیم.

انواع ورق برشی:

  • ورق برشی پیوستگی (ورق مضاعف جان)
  • ورق برشی کله گاوی (زیر سری)
  • ورق برشی صفحه ستون
  • ورق برشی FVAD کونیک
  • ورق برشی استیفنر
  • ورق برشی روسری
  • ورق برشی تیر ورق
  • ورق برشی لچکی
  • ورق برشی جان
ورق A283

ورق A283

 

کاربرد ورق سیاه برش خورده

ورق سیاه برش خورده از جمله انواع ورق‌های فلزی و فولادی می‌باشد، که در روند برش فلزات و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ورق‌های برش خورده، به دلیل مشخصات و ویژگی‌های خاص خود در صنایع مختلف مثل صنعت خودروسازی جهت ساخت و تولید قطعات خودرو و اتومبیل مثل بدنه خودرو، قطعات موتور، قسمت‌های سیستم تعلیق و دیگر اجزا مهم خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در صنعت ساختمانی جهت ساخت قطعاتی مثل تیرها، ستون‌ها، و قطعات دیگر ساختمان استفاده می‌شود. همچنین از ورق‌ برش خورده، در ساخت و تولید تجهیزات مهندسی به کار برده می‌شود.

در صنعت لوله سازی از این محصول جهت ساخت و تولید لوله‌ها و تجهیزات لوله‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق برشی گزینه مناسبی برای لوله‌هایی که تحت فشار و در دماهای مختلف قرار میگیرند، است. همچنین در صنعت ماشین‌سازی و ابزارسازی جهت تولید قطعات ماشین‌آلات و ابزارهای صنعتی استفاده می‌شود. صنعت الکترونیکی از دیگر صنایعی می‌باشد، که از ورق‌های برشی جهت ساخت قطعاتی مانند شاسی‌ها، پنل‌ها و محافظ‌ها به کار برده می‌شود.

مزایا و معایب ورق‌های برش خورده:

ورق‌های برش خورده، یکی از محصولات پر فروش فولادی می‌باشد و مزایای مختلفی دارد، که تبدیل به یک گزینه مناسب جهت استفاده در صنایع مختلف شده است. در ادامه شما را با نقاط قوت ورق برشی آشنا خواهیم کرد.

نقاط قوت:

  • سرعت بالا و قابلیت تولید حجم زیادی از قطعات دارد.
  • به دلیل دقت بالا، از هدر رفت مواد جلوگیری می‌کند.
  • از دقت بالایی در ابعاد و شکل دهی برخوردار است.
  • قابلیت شکل پذیری و انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • دارای استحکام و پایداری بالا می‌باشد.
  • کارایی بالایی در فرآیند تولید دارد.
  • کیفیت بالایی دارد.

نقاط ضعف:

  • جهت راه اندازی یک خط تولید این محصول، به سرمایه گذاران و ماشین آلات پیشرفته نیاز دارند.
  • برخی از ماشین آلات ورق برش خورده، ممکن است، از محدودیت ضخامتی برخوردار است.
  • انجام فرآیند برشی ممکن است، باعث پرت‌های فلزی و صداهای ناخواسته می‌شود.

فرآیند تولید

فرآیند تولید ورق‌های برش خورده به روش نورد گرم به این صورت است، که تختال فولادی تحت حرارت بالایی در حدود 1280 درجه نورد قرار گرفته می‌شود. این درجه از حرارت وارد شده موجب می‌گردد از ضخامت ماده کم شده و بر عرض آن افزوده شود. این پروسه تا رسیدن ورق تولیدی به ضخامت‌های 1.6 الی 1.8 ادامه دارد. حرارت بسیار بالا و تولید با این روش در نهایت منجر به مات شدن سطح ورق‌های تولیدی می‌گردد. این ورق‌ها با استفاده ازتجهیزات برشی به ابعاد دلخواه بریده می‌شوند. در مرحله آخر محصولات به صورت کلاف‌هایی فولادی بسته بندی شده و به بازار تقاضا عرضه می گردد.

راه حل‌های تولید

عملیات برش در ورق‌های نازک با تلورانس خطای ±۵ میلی‌متر با استفاده از دستگاه گیوتین است.

ورق‌های با ضخامت بالا با دستگاه هوا برش فلزات با استفاده از ترکیب سوخت گاز به همراه اکسیژن برش داده می شوند.

برای برش دادن شیت‌ها با دقت بالا از دستگاه‌های پلاسما یا CNC استفاده می شود که دراین روش، کار با سرعت و هزینه‌ی بیشتری انجام می پذیرد.

برای تولید ورق برش خورده از دو روش نورد سرد و نورد گرم استفاده می شود.

ورق روغنی حاصل فرآیند نورد سرد و ورق سیاه از تکنیک نورد گرم حاصل می شود.

انواع ورق‌های برشی تولیدی با روش نورد گرم

ورق‌های برشی تولیدی با روش نورد گرم از انواع مهم و گسترده‌ای از ورق‌های فلزی و فولادی می‌باشد، که تولید آن به وسیلهٔ فرآیند نورد گرم صورت می‌گیرد. ویژگی‌های خاصی که در این محصول وجود دارد، آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای استفاده در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساختمانی، صنعت لوله‌سازی و غیره کرده است. در ادامه به برخی از انواع ورق‌های برش خورده، تولیدی با روش نورد گرم اشاره خواهم کرد.

ورق A283 برش‌خورده:

نوعی ورق فولادی نورد گرم با درصد پایین از کربن است که علاوه بر کربن عناصر دیگری مانند فسفر، مس و گوگرد در ساختار آن به کار رفته است. ورق برشی مقاومت بالای آن در برابر اکسیداسیون و خوردگی دارد.

ورق‌A516 برش خورده:

از ورق‌های فولادی آتشخوار است که نام دیگر آن ورق‌های مخزنی است. این نوع ورق مقداری از عناصر گوگرد و فسفر و همچنین مقدار کمتری سیلیکون و منگنز استفاده می شود که باعث افزایش خمش و عدسی شدن ورق‌ها می شود. ورق‌ A516 در مخزن‌های تحت فشار جوش بسیار کاربرد دارد.

ورق A516

ورق A516

ورق‌ ST52 برش خورده:

این ورق فولادی دارای خواص مکانیکی و توان بالا در تسلیم است. توان مکانیکی ورق ST52 می بایست معادل با 355MP بر اینچ مکعب باشد. فولاد ST52 مناسب دمای محیط است و در ساخت سازه‌های که در تماس با حرارت بالاتر از 300 درجه سانتی گراد هستند، استفاده نمی شود.

کمانش نیرویی عمودی است، که در مواقع وقوع فشارهای کنشی یا لرزه‌ای بر سازه رخ می‌دهد. این نیروی عمودی بر مقاطع ستون، ورق یا دیوار برشی تاثیر می گذارد. میزان نیرو کمانش باید از مقدار تنش تسلیم فولاد به کار رفته در سازه کمتر باشد. در غیر این صورت وقوع آن باعث تغییر شکل، شکستگی و حتی تخریب آن عضو سازه می شود. از این رو میزان کمانش برشی ورق طبق یک سری معادلات و فرمول‌هایی، توسط مهندسان ناظر اندازه‌گیری می شود تا از بروز خسارات این چنینی جلوگیری شود. تنش برشی ورق‌های برش خورده نیروی مماسی است، که بر سطح مقطع ورق برشی وارد می شود و معمولا در دیوار و ستون محاسبه می شود.

توضیحات اجمالی

ورق‌های برش خورده، از جمله محصولات پرفروش و پرکاربرد می‌باشد، که تولید آن با فرآیند برش بر روی ورق سیاه انجام می‌شود. همچنین در تولید این محصول از روش نورد گرم استفاده می‌کنند و از آنجا که ورق برشی دارای مزیت و ویژگی‌های بسیاری است؛ پس تبدیل به یک گزینه مناسب و ایده آل برای بکارگیری در صنایع مختلف مثل صنعت‌های ساختمان سازی، خودرو سازی، پتروشیمی، لوله سازی و.. می‌شود.

author-avatar

درباره مسعود نیکجو

من بر این باورم که پیشرفت، در اجماع گروهی اتفاق خواهد افتاد و چنانچه من به دنبال رشد خود باشم، می‌بایست به رشد دیگری نیز کمک کنم. دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو، فرصت شگرف را برایم ایجاد کرد تا با چالشی جدید و هیجان انگیز در حوزه‌های مختلف، از جمله حوزه پر رقابت آهن آلات، روبرو، و دست و پنجه نرم کنم. اکنون خداوند را شاکرم که در مسیری پر رقابت و پرچالش بوده و مشتاقم تجارب بیشتری در این حوزه کسب کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *