آخرین آپدیت: 17 بهمن 1402 ساعت: 16:13

مقدمه

در عرصه‌ی ساخت و ساز، نبشی و ناودانی به عنوان دو عنصر اساسی و ضروری مطرح می‌شوند که در ساخت و اجرای انواع سازه‌ها و ساختمان‌ها به کار می‌روند. این دو عنصر از جنس فلزی بوده و در اتصالات، قاب‌ها، ستون‌ها و اجزای دیگر سازه‌ها به کار می‌روند. نبشی به شکل لوله‌های فلزی با سر تراشیده یا خمیده اطلاق می‌شود که برای تقویت و استحکام بخش‌های گوناگون ساختمان به کار می‌رود. این اجزا به صورت عمودی و افقی در ساختمان‌ها به کار می‌روند و وظیفه تقویت سازه را بر عهده دارند.

ناودانی نیز به صورت قطعات فلزی با شکل متعددی طراحی می‌شود که به منظور افزایش استحکام و پایداری ساختمان یا سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات معمولاً در نقاطی از سازه‌ها که نیاز به استحکام بیشتری دارند، نظیر اتصالات گوناگون، زوایای مختلف و نقاطی که در معرض فشار و نیروهای خارجی قرار دارند، استفاده می‌شوند

نبشی چیست؟

از روی هم قراردادن دو مقطع فلزی به ‌صورت عمود بر هم (شکل L) نبشی یا angle bar به دست میاید. البته ممکن است دو بال بر هم عمود نبوده و زاویه‌ای آن کمتر از 90 درجه باشد. نبشی نورد گرم، از دو نوع شمش 3SP و 5SP تولید شده که به ترتیب دارای آنالیز شیمیایی طبق ST37 و ST52 (بر اساس استاندارد بین المللی DIN EN 10056) است. نبشی‌های تولید شده از 3SP از مقدار کربن کمی برخوردار بوده و  انعطاف پذیری و جوش پذیری بالاتری نسبت به  نبشی‌ 5SP دارند. نبشی پرسی یا نورد سرد، از انواع ورق‌های سیاه ST37 و روغنی و گالوانیزه استفاده میشود.

میتوان گفت پراستفاده‌ترین نبشی‌ها از جنس فولاد یا آهن است اما نبشی در انواع مختلفی تولید میشود. چنانچه اطلاعات بیشتری درباره نبشی میخواهید، لطفا در ادامه با مقاله نبشی و ناودانی همراه باشید.

انواع نبشی

انواع نبشی

چنانچه قصد خرید نبشی را دارید، روی همین لینک کلیک کنید.

ویژگی و مشخصات نبشی‌

در ادامه مطلب نبشی و ناودانی، میخواهیم به بررسی انواع، کاربرد، ویژگی و مزایا و معایب این نوع کالا بپردازیم.

انواع نبشی:

در ادامه محتوای نبشی و ناودانی، به انواع نبشی خواهیم پرداخت:

    • آلومینیومی:

 جنس این نبشی از آلومینیوم است و برای اتصال بین پل‌ها با ستون‌ها یا اتصال‌های بین باربرها و تیرآهن‌ها از نبشی آلومینیومی استفاده میشود.

    • گالوانیزه:

برای جلوگیری از زنگ زدگی نبشی از روی به عنوان پوشش محافظتی استفاده میکنند. در محیط‌هایی که رطوبت و امکان زنگ زدگی وجود دارد، مناسب میباشد.

    • پی وی سی:

در ضخامت‌های 7 و 10 سانتی متری تولید شده و اغلب در سردخانه‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.

    • نبشی استیل:

در محیط‌های مرطوب که امکان زنگ زدگی فولاد وجود دارد، استفاده از نبشی استیل گزینه مناسبتری میباشد.

    • اسپیرال:

این نبشی‌ها با خاصیت جوش‌پذیری که دارند به راحتی می‌توان عملیاتی مانند جوشکاری و سوراخکاری بر روی آنها انجام داد.

    • پلاستیکی:

نبشی پلاستیکی از جنس پلی اتیلن بوده و برای بسته‌بندی میوه، صنایع سنگ، کاشی، سرامیک و ورق‌های فلزی کاربرد زیادی دارد.

    • لقمه:

این مدل از نبشی با نام نبشی خرد شده نیز شناخته شده است و برای ساختن آسانسورها مورد استفاده قرار میگیرد. طول نبشی لقمه بین 2 الی 12 متر متغییر است.

از نظر نوع تولید،‌ نبشی‌ها به دو دسته تقسیم میشود:

    1. پرسی(Bent)

در ابتدا به صورت ورق نواربری شده در آمده و سپس به منظور شکل دهی سرد از یک خط تولید عبور می کند.

    1. فابریک(Hot rolled)

نبشی از همان ابتدا بصورت نبشی از خط تولید خارج می شوند و نیازی به انجام کار اضافه ندارند.

از لحاظ نوع ظاهری نیز در دوسته وجود دارد:

    1. نبشی بال مساوی(Equal Angle)

ظاهر این نبشی مانند حرف انگلیسی v میباشد و دارای بال‌های مساوی بوده که بر هم عمود هستند. در نقشه‌های ساختمانی از حرف L در کنار سایز نبشی استفاده میکنند. مانند L200 که به معنای این میباشد طول هر دو بال 200 میلی‌متر میباشد.

    1. نبشی بال نامساوی(Unequal)

همانطور که از نام این نبشی‌ها مشخص است، بال‌های یکسانی ندارند و یکی از بال‌ها بزرگتر میباشد. از لحاظ شکل ظاهری شبیه L میباشند. مانند 10*80*120، که یعنی اندازه بال بزرگتر 120 و اندازه بال کوچکتر 80 میباشد.

کاربرد نبشی

    • از نبشی به منظور تکیه‌گاه جهت تقویت و استحکام بخشیدن بیشتر در سازه‌ها استفاده می‌شود.
    • برای تولید بادبندها 
    • اسکلت‌های فلزی
    • استحکام فونداسیون
    • دکل‌های انتقال نیرو
    • برای اتصال ستون‌ها در پل‌سازی و سد‌سازی و ساخت سازه‌های خرپایی از نبشی‌‌ها استفاده میکنند.
    • نگهدارنده سنگ، آجر یا سایر مواد نمای ساختمان‌ها
    • پایه نگه دارنده کولر
    • تزئین و زیباسازی برای مثال استفاده در لبه مبل، کناره‌های یک پنجره، طاقچه و…
    • قفسه سازی
    • از نبشی آهنی خرد شده در سازه‌های مربوط به آسانسور استفاده میشود.
    • ساخت پایه برای تجهیزات ترافیکی
کاربردهای نبشی

کاربردهای نبشی

نحوه محاسبه کردن وزن نبشی:

ضخامت نبشی (متر) × طول (متر) × اندازه بال‌ها (متر) × 7850 × 2 = وزن محصول (کیلوگرم)

برخی از تولیدکنندگان داخلی نبشی:

ناودانی چیست؟

ناودانی از پروفیل‌های باز محسوب میشود که ظاهری شبیه به حرف U دارد و به طوری که دارای یک جان و بال عمود بر این جان است. به کف ناوادانی جان گفته میشود که طولی به اندازه 30 الی 400 میلی‌متر دارد. ناودانی‌ شامل دو بال موازی و برابر بایکدیگر است و بال‌ آن از بیرون زاویه‌ 90 درجه با جان دارد. ناودانی مانند نبشی نیز به دو روش پرسی و فابریک تولید شده و به صورت شاخه‌ای یا برش خورده در قطعات کوچک عرضه میشوند.

همچنین علاوه بر فولادهای گالوانیزه از کامپوزیت‌های پلیمری، آلومینیومی و فولادهای ضدزنگ هم استفاده میشود. معمولا ناودانی آلومینیومی از وزن کمتری برخوردار بوده و قابلیت شکل‌پذیری بالاتری دارند. برای تولید چهارچوب‌های در و پنجره، شاسی تریلرها و البته اسکلت سازه‌ها از ناودانی آلومینیومی استفاده میکنند.

کاربردهای مختلف ناودانی

کاربردهای مختلف ناودانی

چنانچه قصد خرید ناودانی را دارید، روی همین لینک کلیک کنید.

ویژگی و مشخصات ناودانی

در ادامه مطلب نبشی و ناودانی میخواهیم به برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع محصول نیز بپردازیم:

ناودانی‌ها از لحاظ ظاهری در دو نوع ساده و مشبک تولید میشوند:

    1. ساده

ناودانی ساده از ورق ساده همچون ورق معمولی و یا گالوانیزه تولید میشود. ارتفاع این نوع از ناودانی‌ها از 30 الی 400 میلی‌متر متغیر است. ناودانی ساده در سایزهای 8، 10، 12، 14 و 16 تولید میشود و اغلب برای ساخت پل، اتاق کامیون و چهارچوب‌ها از این ناودانی استفاده میکنند.

    1. مشبک

ناودانی مشبک توسط نورد گرم تولید شده و در ساخت ساختمان‌های فولادی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از ناودانی برای ساخت قفسه‌های محکم فولادی، سازه‌های سبک فولاد و نصب سنگ مورد استفاده قرار میگیرد. بر روی ورق این ناودانی سوراخ‌هایی وجود دارد که از آن میتوان برای اموراتی مانند بستن پیچ و مهره استفاده کرد.

بر اساس وزن میتوان ناودانی را به دو دسته نیز تقسیم کرد.

    • ناودانی سبک

وزن ناودانی سبک از وزن تعریف ‌شده در جدول اشتال پایین‌تر میباشد.

    • ناودانی سنگین

این ناودانی وزنی کاملاً برابر با اعداد استاندارد اشاره‌شده در جدول اشتال دارد. تولید این ناودانی سخت بوده و تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان داخلی و برخی از شرکت‌های اروپایی توانایی تولید ناودانی سنگین را دارند.

کاربرد‌های مختلف ناودانی شامل:

    • ترمیم دیوارهای در حال تخریب
    • نگه‌دارنده سقف سوله
    • تجهیزات ساخت و ساز
    • صنعت خودروسازی
    • ساخت چهارچوب
    • صنایع دریایی
    • اسکلت‌بندی
    • دکل سازی
    • ریل 

استانداردهای ناودانی شامل موارد زیر است:

    1. UPN
    2. UPE

ناودانی UPE به مدل C معروف است و دارای بال‌های مساوی میباشد. ضخامت بال‌‎ها در این نوع ناودانی ابتدا نازک‌تر و تا رسیدن به جان ناودانی ضخیم‌تر می‌شود. ناودانی مدل UPN ضخامت بیشتر و وزن سنگین‌تری نسبت به دیگر ناودانی‌ها دارد که در پروژه‌های مهم و سنگین کاربرد گسترده‌ای دارد.

مدل این ناودانی به شکل U میباشد و بال‌های آن  به صورت مخروطی شکل است. از دیگر استانداردهای معتبر میتوان به DIN 1026-1،DIN EN 10279 و GOST 8240 اشاره کرد.

تولیدکنندگان ناودانی:

از تولیدکنندگان ناودانی میتوان به شرکت ناودانی ناب تبریز، مگااستیل، البرز ایرانیان با نام تجاری فایکو، کیان فولاد ابهر، البرز غرب، آریان فولاد و… اشاره کرد.

ناودانی و انواع آن

ناودانی و انواع آن

کلام آخر

ناودانی از پروفیل‌های باز محسوب میشود که ظاهری شبیه به حرف U دارد و به طوری که دارای یک جان و بال عمود بر این جان است. به کف ناوادانی جان گفته میشود که طولی به اندازه 30 الی 400 میلی‌متر دارد. در عرصه‌ی ساخت و ساز، نبشی و ناودانی به عنوان دو عنصر اساسی و ضروری مطرح می‌شوند که در ساخت و اجرای انواع سازه‌ها و ساختمان‌ها به کار می‌روند.

نبشی پرسی یا نورد سرد، از انواع ورق‌های سیاه ST37 و روغنی و گالوانیزه استفاده میشود. میتوان گفت پراستفاده‌ترین نبشی‌ها از جنس فولاد یا آهن است اما نبشی در انواع مختلفی تولید میشود. در نتیجه، ورق‌های فولادی نبشی و ناودانی هر دو نقش حیاتی در صنایع مختلف ایفا می‌کنند؛

author-avatar

درباره مسعود نیکجو

من بر این باورم که پیشرفت، در اجماع گروهی اتفاق خواهد افتاد و چنانچه من به دنبال رشد خود باشم، می‌بایست به رشد دیگری نیز کمک کنم. دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو، فرصت شگرف را برایم ایجاد کرد تا با چالشی جدید و هیجان انگیز در حوزه‌های مختلف، از جمله حوزه پر رقابت آهن آلات، روبرو، و دست و پنجه نرم کنم. اکنون خداوند را شاکرم که در مسیری پر رقابت و پرچالش بوده و مشتاقم تجارب بیشتری در این حوزه کسب کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *