آخرین آپدیت: 11 بهمن 1402 ساعت: 10:25

تفاوت استیل و فولاد در چیست؟

غالبا تفاوت استیل و فولاد برای بسیاری از افراد گنگ می‌باشد، که در واقع استیل یک نوع خاص از فولاد می‌باشد؛ که از خصوصیات خاصی برخوردار است. این دو قطعه و تجهیزات تفاوت بسزایی ندارد و تنها تفاوت آن از لحاظ فنی و شیمیایی می‌باشد، که در ادامه قصد داریم شما را با تفاوت این دو ماده از لحاظ آلیاژی و از لحاظ ظاهری آشنا کنیم.

از لحاظ آلیاژی

سختی استیل نسبت به فولاد بیشتر است اما خاصیت چکش خواری استیل کمتر میباشد.

استیل‌ها برای استفاده در شرایط گرمایی مناسب‌تر هستند. تفاوت استیل و فولاد طول عمر کمتر آن نسبت به استیل است و با اضافه کردن کربن به فولاد معمولی، می‌تواند خصوصیات مکانیکی خود را بهبود بخشد.

معمولا استیل نسبت به فولاد شکننده‌تر بوده و عناصر آلیاژهای مثل کروم، نیکل و مولیبدن به مقدار بیشتری در آن به کار رفته است. به همین علت قیمت استیل نسبت به فولاد بیشتر است.

انواع استیل

انواع استیل

از لحاظ ظاهری

از نظر ظاهری، استیل دارای ظاهری درخشان است و فولاد ظاهری مات و کدر دارد. یکی دیگر از مواردی که باعث تفاوت استیل و فولاد می‌شود، ویژگی مکانیکی آن دو است. میتوان گفت استیل به دلیل برخورداری از میزان زیادی از نیکل، نسبت به فولاد قابلیت شکل‌پذیری بالاتری دارد. همچنین استیل‌ها مقاومت کششی بهتری دارند. زمانی که میزان کافی از کربن (حداقل 0.30 درصد وزنی) در فولاد وجود داشته باشد، نسبت به استیل آستنیتی قابلیت عملیات حرارتی آسان‌تری خواهد داشت.

پیشنهاد: چنانچه قصد دارید با مقاله ورق آلیاژی و کاربردهای آن آشنا شوید، روی همین لینک کلیک کنید.

استنلس استیل چیست؟

استیل آلیاژی است، که پایه آن از آهن می‌باشد، دارای کربن کمتر از 2% است و با اضافه کردن 10.5% کروم به ترکیبات استیل، آن را در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم میکنند. این مقدار از کروم سبب تشکیل لایه ایروی stainless steel شده، که آن را استنلس استیل می‌نامند.

همچنین باید گفت استیل‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکدام از میزان مختلفی کربن برخوردار هستند. استیل ظاهری درخشان دارد و در برابر خوردگی و حرارت مقاوم هستند، همچنین یکی از مزایای استفاده از استیل، قابل بازیافت بودن آن است. از استیل میتوان در تولید قاشق و چنگال، کارد و لوازم بزرگتری مثل قسمت‌هایی از اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و … اشاره کرد، همچنین از این محصول در تهیه قطعات توربین‌های بخاری و گازی کاربرد دارد. در ادامه و با مراجعه به فروشگاه آهن پیشتاز می‌توانید فروش انواع فولاد و استیل را انجام دهید و با ما در مقاله تفاوت استیل و فولاد همراه باشید.

انواع استیل:

در صنایع و دنیای مختلف صنعتی و مهندسی، از این محصول به عنوان یکی از مواد پرکاربرد و اساسی استفاده می‌شود. استیل به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می‌شود و استیل بر اساس ترکیبات شیمیایی، خواص مکانیکی و کاربردهای مختلفشان انواع مختلفی دارد. در ادامه به برخی از این انواع خواهیم پرداخت.

آستنیتی:

این دسته از بزرگترین و پرمصرف ترین خانواده فولاد‎های ضد‌زنگ محسوب می‌شود و خود نیز شامل دو گروه سری 300 و سری 200 میباشد. سری 200 از استحکام بیشتری نسبت به سری 300 برخوردار است، اما به دلیل کافی نبودن میزان عنصر نیکل، مقاومت بالایی ندارد.

فریتی:

میتوان گفت این نوع استیل‌های فریتی از مقدار ناچیزی کربن برخوردار هستند، این نوع محصول به 4 گروه تقسیم میشوند، که هرکدام از میزان مختلفی کروم ساخته شده است. در گروه یک از 10 الی 14 درصد کروم برخوردار است و همچنین دارای 14 الی 18 درصد کروم می‌باشد. در گروه سوم مشابه گروه دوم می‌‌باشد و با اضافه کردن تیتانیوم و نیوبیوم از شکستن محل‌های جوش پیشگیری میکنند. در آخر گروه چهارم که به آن گروه فوق آهنی گفته می‌شود و از مقدار زیادی مولیبدن و یا کروم برخوردار است.

مارتنزیتی:

این نوع از استیل، به دلیل بهره مندی از مزیت‌های متنوع برای استفاده در صنایع مهندسی و ابزاری کاربرد گسترده ای دارد. این نوع به چهار دسته تقسیم می‌شود که در دسته اول از ترکیباتی چون آهن، کروم و کربن و در دسته دوم از عناصری مانند آهن، کروم، نیکل و کربن ساخته می‌شود و در دسته سوم پیر سخت کاری شونده و دسته چهارم دارای مقاوم در برابر خزش می‌باشد. همچنین ساختار این محصول به دلیل فرایند سردسازی از دمای بالا برخوردار می باشد. استحکام بالا و خواص مکانیکی عالی از جمله مزیت‌های این محصول می‌باشد. این محصول از مقاومت به خوردگی کمتری نسبت به نوع آستنیتی برخوردار است.

دوپلکس:

این نوع محصول از عناصری چون کروم با 19 الی 32 درصد و مولیبدن با حداکثر 5 درصد ساخته شده است. ماده نیکل موجود در این نوع کمتر از نوع آستنیتی می‌باشد و همچنین دارای مقاومت بیشتری نسبت به نوع آستنیتی است. در واقع این نوع ترکیبی از نوع آستنیتی و فریتی می‌باشد و همچنین دوپلکس از ترکیب هر دو خصوصیات برخوردار است. این نوع از مزیت‌هایی چون مقاومت بالا در برابر خوردگی و خستگی برخوردار می‌باشد، که آن را مناسب برای بکارگیری در صنایع دریایی، نفت و گاز و صنایع شیمیایی می‌کند. این نوع به نوع کاربری و شرایط محیطی، بستگی دارد و انتخاب درست و صحیح این نوع باعث تضمین بهبود عملکرد و ماندگاری محصولات می‌شود.

آلیاژ استیل:

در ادامه مقاله تفاوت استیل و فولاد قصد داریم شما را با آلیاژ استیل آشنا کنیم. آلیاژ استیل یکی از انواع متداول و مهم استیل می‌باشد، که از طریق افزودن عناصر آلیاژی به استیل اصلی ساخته می‌شود. این عناصر آلیاژی می‌توانند در ترکیب شیمیایی و ویژگی‌های مکانیکی استیل تأثیر بیشتری بگذارد و باعث تغییر خواص آن می‌شود. از آلیاژ‌ها معمولاً به عنوان افزودنی‌های مهم برای بهبود خواص استیل بکار می‌رود. عناصری چون کروم، نیکل، منگنز، مولیبدن، و وانادیوم از جمله ترکیبات این نوع می‌باشد. از این نوع در صنعت‌های مختلفی چون صنایع خودروسازی، صنایع دریایی، صنایع نفت و گاز و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

پیشنهاد: چنانچه قصد دارید با مقاله کاربرد استیل در صنایع مختلف آشنا شوید، روی همین لینک کلیک کنید.

استیل به چهار دسته اصلی تقسیم بندی میشود:

ورق استنلس استیل یک محصول پر فروش می‌باشد، که بسیاری از افراد که در صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند از این محصول بکار میبرند. ما قصد داریم شما را با دسته‌های مختلف این محصول آشنا کنیم تا بهتر با تفاوت استیل و فولاد آشنا شوید. استیل‌ها شامل 5 گرید اصلی می‌باشند، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

گرید 300 یا استیل نگیر:

گرید 300 یا استیل نگیر، از جمله مواد فلزی مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف می‌باشد و این گرید به دلیل ویژگی‌های خاص خود در بعضی از صنایع به عنوان یک گزینه مطلوب بکار برده می‌شود. غالبا استیل نگیر از ترکیبات مختلفی چون کروم، نیکل، منگنز و مولیبدن ساخته می‌شود. همچنین هر یک از این عناصر باعث بوجود آمدن خواص مختلف شده و آن را تبدیل به یک گزینه خاص کرده است. از جمله ویژگی‌های بارز این گرید مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی می‌باشد. عمدتا عنصر کروم در ترکیبات این محصول باعث ایجاد یک لایه اکسیدی بر روی سطح استیل شده، که مانع از تماس با اکسیژن هوا می‌شود و محافظ بودن سطح در برابر خوردگی می‌شود. مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از جمله مزیت هایی می‌باشد، که آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای استفاده در صنایع مختلف مثل به صنایع خودروسازی، صنایع دریایی، تجهیزات آشپزخانه، تولیدات پزشکی و دارویی و ساخت و ساز کرده است. این گرید نقش مهمی در بهبود کیفیت و عملکرد پروژه‌ها دارد.

گرید 304:

ورق استیل دکوراتیو 304l یکی از رایج ترین گریدهای استیل آستنیتی می‌باشد، که از ترکیباتی چون حدود 18% کروم و 18% نیکل برخوردار است و این عناصر باعث مقاومت در برابر زنگ زدگی می‌شود. گرید 304 یکی از گزینه های مهم برای استفاده در تولید انواع لوازم خانگی، محصولات غذایی و تجهیزات آشپزخانه می‌باشد.

گرید 316:

در ادامه مقاله تفاوت استیل و فولاد قصد داریم شما را با گرید 316 آشنا کنیم. ورق استنلس استیل 316L یک نوع استیل ضدزنگ می‌باشد، که محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع استیل‌های ضد زنگ است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گرید از قابلیت و مزایای خاصی برخوردار است، که آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای استفاده در صنایع مختلف مثل صنعت دریایی، صنایع پزشکی و تجهیزات فرآیندی کرده است. مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین مقاومت در برابر اسیدها و شوری از جمله مزیت‌های این رده می‌باشد. گرید 316 از ترکیباتی چون 16-18% کروم و 10-14% نیکل برخوردار است، که موجب بوجود آمدن لایه‌ی پاسیو در سطح استیل می‌شود و عمدتا این عناصر باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. از این رده می‌توان در ساخت قطعات دریایی و دریایی، تجهیزات پردازش غذا، ابزارهای پزشکی و دارویی، و تجهیزات فرآیندی استفاده کرد.

فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی

گرید 400 یا استیل بگیر:

گرید 400 یا استیل بگیر، یک نوع استیل خاص می‌باشد، که به عنوان یک ماده پرکاربرد در برخی از صنایع استفاده می‌شود. این نوع استیل برخلاف استیل نگیر، از خصوصیات کمتری برخوردار است و ویژگی‌های خاص، باعث تبدیل آن به یک گزینه برتر برای استفاده در صنایع مختلف می‌شود. این گرید از ترکیباتی چون حدود 11 تا 27 درصد کروم و کمتر از 1.5 درصد نیکل ساخته شده است. این عناصر باعث بوجود آمدن مزیت‌هایی چون مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا می‌شود و این دو مزیت از ویژگی‌های بارز استیل بگیر می‌باشد. از این گرید عمدتا در صنایع شیمیایی، صنایع نفت و گاز، صنایع دریایی، تجهیزات پالایشگاهی و تولیدات آشپزخانه استفاده می‌شود. استیل‌های سری 300 به علت وجود نیکل در ترکیبات آنها، جذب آهن‌ربا نمی‌شوند. اما سری 400 که نیکل ندارند جذب آهن‌ربا می‌شوند.

گرید 410_420:

گرید 410_420 از جمله استیل‌های مارتنزیتی می‌باشد، که از ترکیبات شیمیایی و خصوصیات مکانیکی‌شان برخوردار است. این دو گرید از استیل‌های مقاوم در برابر خوردگی برخورداره و همچنین از این دو گرید در صنایع مختلف برای تولید ابزارها و قطعات استفاده می‌شود. گرید 410 از ترکیباتی چون 12% کروم برخوردار است، که باعث بوجود آمدن مزیت مقاومت در برابر زنگ‌زدگی می‌شود. معمولا از 410 جهت ساخت ابزارهای برش، ابزارهای خراش‌زنی، و قطعاتی که نیاز به مقاومت در برابر فشار و خستگی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین گرید 420 از ترکیباتی چون 13% کروم برخوردار است و علاوه بر این عنصر دارای مقادیر کمتری کربن نسبت به 410 می‌باشد. از 420 جهت ساخت ابزارهای قطعه‌کننده، تیغه‌های چاقو، و قطعاتی که نیاز به مقاومت در برابر فشار و حرارت دارند، استفاده می‌شود.

ورق استیل 430 صنعتی:

ورق استیل 430 صنعتی یکی از انواع استیل‌های مارتنزیتی می‌باشد، که بر اساس ترکیبات شیمیایی و ویژگی‌های مکانیکی خود، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع به دلیل خصوصیات و قابلیت‌های خاص خود از اهمیت بالایی برخوردار است.این نوع از عناصری چون 16-18 درصد کروم و مقادیر کمی کربن ساخته شده، که حضور کروم به ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی کمک می‌کند. این ویژگی‌ها آن را تبدیل به یک گزینه ایده آل برای استفاده در صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، تولید لوازم خانگی، دکوراسیون داخلی، و صنایع ساختمانی کرده است. همچنین از آن به عنوان پوشش ظریف در داخلی کوره‌ها، صفحات آشپزخانه، لوازم خانگی نظیر قاشق‌ها و چنگال‌ها، و قطعات در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود.

ورق استیل 430 دکوراتیو:

ورق استیل 430 دکوراتیو، یکی از انواع استیل‌های مارتنزیتی می‌باشد، که به طور گسترده در صنعت دکوراسیون و طراحی داخلی استفاده می‌شود. این نوع به دلیل مزیت‌های خاص، محبوبیت زیادی در صنایع دکوراسیون به دست می‌آورد و طراحی زیبا و مدرن و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از جمله ویژگی‌های این نوع می‌باشد. از این نوع در دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین جهت ساخت و تولید میز، صندلی، لوستر، درب و پنجره، دیوارکوب، و لوازم دکوری دیگر از آن استفاده می‌شود.

فولاد چیست؟

آلیاژی که عنصر اصلی آن آهن است را فولاد میگویند. کربن نیز از مهم‌ترین آلیاژ فولاد به شمار میرود. ممکن است در بعضی فولادها از مواد آلیاژی گوناگونی به شکل زیاد یا کم استفاده کنند. میزان موجود کربن در فولاد‌ها متغیر است. فولاد در تولید انواع لوله، ورق و پروفیل نقش دارد. کربن نقش بسزایی در افزایش مقاومت فولاد دارد. هرچه میزان کربن بیشتر باشد، مقاومت و سختی فولاد نیز افزایش پیدا میکند. اگر مقدار کربن نیز کم باشد، فولاد نرم شده و قابلیت چکش خواری پیدا میکند.
میزان عنصر سیلیسیوم نباید بیش از 0٫35 درصد وزن فولاد باشد. زیرا خاصیت چکش خواری آن را کاهش میدهد. فولاد در صنعت ساخت و ساز، استخراج منابع مانند سکوهای ساحلی، تجهیزات معدن، جرثقیل ها و لیفتراک لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، مایکروویو، سینک، کارد و … مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع فولاد:

دسته بندی فولاد بر اساس ترکیبات شیمیایی صورت‌های مختلفی می‌باشد، در ادامه مقاله تفاوت استیل و فولاد قصد داریم به توضیح مختصری از این دسته بندی‌ها خواهیم پرداخت.

فولاد کربنی ساده:

فولاد کم کربن دارای 3٪ کربن بوده و در ساخت چرخ دنده ها، شافت، اهرم، لوله‌ها و تیرآهن استفاده میشود.

فولاد با کربن متوسط دارای 3-0.6٪ کربن است و برای تولید ابزار و پیچ یا سیم بکسل و ریل راه آهن کاربرد دارد.

فولاد پر کربن حاوی بیش از 0.6٪ کربن هستن که برای تولید انواع فنر، چرخ فولاد و مته های حفاری مورد استفاده قرار میگیرد.

فولاد ضد زنگ:

فولاد ضدزنگ یکی از انواع مهم و پرکاربرد فولاد می‌باشد، که به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از مزیت‌های اصلی فولاد ضدزنگ است، که در صد کروم موجود در ترکیبات این نوع باعث بوجود آمدن این مزیت می‌شود. این نوع از عناصر دیگری چون نیکل، منگنز و مولیبدن ساخته شده است، که فولاد ضد زنگ را بهبود می‌بخشد. مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از ویژگی‌های بارز این نوع می‌باشد، که آن را مناسب برای محیط‌های رطوبتی و اسیدی و صنایع دریایی، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی کرده است. از این نوع در ساخت و تولید تجهیزات و لوازم آشپزخانه، ابزارهای پزشکی، لوازم خانگی، تجهیزات دریایی، و تجهیزات صنایع مواد غذایی، همچنین، در صنایع نفت و گاز، صنایع هوافضا، صنایع خودروسازی و صنایع داروسازی نیز استفاده می‌شود.

فولاد ابزار:

در ادامه مقاله تفاوت استیل و فولاد قصد داریم به شرح مختصری از نوعی از فولاد یعنی فولاد ابزار بپردازیم. فولاد ابزار یکی از انواع مهم فولاد می‌باشد، که به طور گسترده در صنایع مختلف مخصوصا صنایعی که به مقاومت و استحکام بالا نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این محصول، آن را تبدیل به یک قطعه و ابزار مناسب برای بکارگیری در شرایط سخت و محیط‌های صنعتی کرده است. مقاومت و استحکام بالا و مقاومت در برابر فشار، خمش و سایش، پایداری حرارتی و مقاومت در برابر شرایط دمایی مختلف از جمله مزیت‌های این نوع می‌باشد. از این نوع در صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی، صنایع فلزی و صنایع هوا و فضا و همچنین تولید و ساخت ابزارهای برشی و قطعه‌کننده، ابزارهای پانچ و ماتریس، ابزارهای دقیق و پیچ و مهره و قطعات ماشین‌آلات استفاده می‌شود.

فولاد ابزار نیز شامل 6 گروه است:

  • فولاد کربنی سخت شونده در آب
  • فولاد سرد کار سخت شونده در روغن
  • فولاد سردکار پرکرم و پرکربن
  • فولاد مقاوم در برابر ضربه و شوک
  • فولاد سردکار آلیاژ متوسط هوا سخت
  • فولاد ابزار گرم کار، حاوی کرم
تفاوت استیل و فولاد

تفاوت استیل و فولاد

انواع فولاد آلیاژی:

فولادهای آلیاژی به سه گروه تقسیم میشوند که در ادامه مقاله تفاوت استیل و فولاد و به شرح مختصری از آن خواهیم پرداخت.

فولاد کم آلیاژ

همانطور که از نامش مشخص است، عناصر آلیاژی استفاده شده در آن کم است. برای مثال کروم حدود یک درصد و مولیبدن حدود نیم درصد در ترکیبات فولاد کم آلیاژ استفاده شده است.

فولاد آلیاژ متوسط

مقدار کروم و نیکل بیشتر از یک درصد میباشد. از این نوع فولاد برای تولید لوله‌‌هایی که بتوان از آنها برای عبور سیال‌هایی استفاده کرد که دمایی کمتر از صفر درجه سانتی گراد دارند، مورد استفاده قرار میگیرد.

فولاد پر آلیاژ

در این گروه میزان کروم و نیکل بسیار میباشد. زمانی که درصد کروم بیشتر از 11 و کمتر از 27 درصد باشد، فولاد فریتی نامیده میشود. فولاد مارتنزیتی، فولادهایی هستند که میزان کروم آنها بین 12 الی 13.5 درصد و کربن بین 0.1 الی 0.15 درصد باشد. 

از همراهی ما با مقاله تفاوت استیل و فولاد ممنونیم.

سوالات متداول

هدف اضافه کردن عناصر آلیاژی به فولاد کربنی چیست؟

افزودن عناصر آلیاژی، سبب مستحکم شدن فولاد در برابر دمای بالا میشود. همچنین باعث بهبود خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی و سایش میشود.

این فولادها دارای تنگستن، مولیبدن، کبالت و وانادیوم بوده که باعث افزایش استحکام و مقاومت فولاد در برابر حرارت میشود.

author-avatar

درباره مسعود نیکجو

من بر این باورم که پیشرفت، در اجماع گروهی اتفاق خواهد افتاد و چنانچه من به دنبال رشد خود باشم، می‌بایست به رشد دیگری نیز کمک کنم. دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو، فرصت شگرف را برایم ایجاد کرد تا با چالشی جدید و هیجان انگیز در حوزه‌های مختلف، از جمله حوزه پر رقابت آهن آلات، روبرو، و دست و پنجه نرم کنم. اکنون خداوند را شاکرم که در مسیری پر رقابت و پرچالش بوده و مشتاقم تجارب بیشتری در این حوزه کسب کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *